BURKHARD BEINS/DIRK MARWEDEL/MICHAEL VORFELD: Misiiki - REVIEWS
Just how far out on the limb of extended technique can you crawl without falling off the
instrumental tree? Pretty dang far, if you ask percussionists Burkhard Beins and Michael Vorfeld
(both also credited with "string instruments") and "extended" saxophonist Dirk Marwedel.
Beins is the best known of these three players, having graced some of the finest improv records
of the last several years (in particular his partnerships with Andrea Neumann, Phosphor, Perlonex,
and Keith Rowe), but each of the other players is a comer. They specialize not so much in
the lightning-fast staccato style of the 70s British or German trio as in the minimalist
spittle-and-thud approach of contemporary post-AMM improvisors. Recorded three years ago
in Berlin, there are eight compact improvisations in just under 50 minutes. Most are highly
restrained, with a muffled saxophone squawk merging with rubbed drum head or stroked cymbal
or some similar move. It´s a music of inference and gesture rather than declamation.
Beins is the guiding figure here, and significantly his playing has less to do with conventional
understandings of momentum (even of the highly abstracted sort one hears from, say, Paul Lovens)
than it does with shaping, the spontaneous construction of percussive frames through which
players and listeners alike approach the music. Often the three strive to generate long, looping
tones that blend into one multiphonic noise ("Chaar" and the long opening track exemplify this
approach). Elsewhere , as on "Tune", they dabble in miniatures, briefly exploring the conjunction
between the sounds of dripping water and a foghorn. At times they resort to somewhat conventional
gestures - a thudding bass drum or low tom, or perhaps a grainy sax tone - but in the general context
of sparseness and extreme abstraction, these resonate with a strange power. Charming when it´s at
its most guttural and gurgling, ominous when most tonal, this is fine stuff.
- Jason Bivins, Signal To Noise -
On the same label and also a trio improvisation is a CD by Burkhard
Beins, who plays percussion and string instruments, Dirk Marwedel on
extended saxophone and Micheal Vorfeld on percussion and string
instruments. Their trio improvisations were already recorded in 2001
and display a great sense of sensibility. They carefully work their
instruments and it's hoovering on the edge of silence at times, but
it never leaps into a real onkyo workout. There is much to enjoy
here, with bows on strings providing a kinder backdrop of drone like
sounds and the sustained saxophone playing a likewise solo on top.
Small percussive elements are added, like bells and other small
objects are the real solo players - no wonder when you have two
percussion players around. Things sizzle and crack and there are
moments here which sound almost microsound like, but rooted in a firm
improvisation background. These chums know what they are doing. A
disc of great care and concentration and those who listen with
likewise concentration will be rewarded.
- Vital Weekly -
Ein Trio mit zwei Berliner Perkussionisten und einem Wiesbadener Saxophonisten,
mit den anderen Musikern verbunden durch ihre Ästhetik des Geräuschs, der Feinarbeit
mit Nuancen, des sich fließend entwickelnden Klangs. Leise, zarte Geräusche charakterisieren
das Trio. Das von Knarzen, Schaben und Bogenstreichen geprägte Spiel Burkhard Beins
und Michael Vorfelds mischt sich mit den erweiterten Saxophonklängen Dirk Marwedels,
der nur selten einen herkömmlichen Saxophonton zu Gehör bringt. Auch ihn interessieren
vielmehr die Möglichkeiten der Präparation, des Spiels mit Luft, Wasser, mit zusätzlichen
Schläuchen oder anderen Mundstücken. Zunehmende Fließdichte muss dabei nicht automatisch
einen extatisch lauten Ausbruch zur Folge haben. Die drei Musiker präsentieren höchste Intensität
der leisen Art. Dem organischen Wachsen stehen dabei durchaus auch kontrapunktische Einwürfe gegenüber.
Bewertung: sehr gut
- Nina Polaschegg, NMZ -
Bei Misiiki (Rossbin Production, RS013), schon im November 2001
eingespielt, begegnet man Beins im freien Zusammenspiel mit seinem
Berliner Percussionkollegen MICHAEL VORFELD, der sein Instrumentarium
ebenfalls um Strings erweitert, und dem Wiesbadener DIRK MARWEDEL.
Vorfeld, auch Fotograf und Filmemacher und einst aktiv mit dem
Heinrich Mucken-Projekt, vexiert zwischen akustischen und visuellen
Ästhetiken (Leuchtstoff, Glüh-Lampe). Marwedel ist mit seinem "erweiterten"
Saxophon seit Mitte der 80er ein Aktivist der lokalen Improszene, als Mitbegründer
des HumaNoise congress, bei XTRAX und im Trio WIE?! zusammen mit Ulrich
Philipp, wirkt darüber hinaus aber auch im DOMINO-Orchestra des Eidgenossen
Markus Eichenberger mit. Dass ihn gerade Saitenklänge reizen, zeigen sein Duo
mit der Schweizer Violaspielerin Charlotte Hug und das Trio SALPINX mit der
Cellistin Sue Schlotte. Von den acht Anläufen von Misiiki, einige nur gut
2-minütig wie "tune" und "nana", während sich gleich der Auftakt "moja"
über 14 Minuten hinstreckt, bewegt sich der weitaus größere Teil im
Schwellenbereich der Diskretion, in der Mikrowelt der Bruit secrets. Flache
Drones und granulare Pointillismen lassen manchmal am strikten unplugged der
Geräuscherzeugung zweifeln. Es zirpt und sirrt liliputanisch und Marwedel
ist gerade noch am feinen Fiepen und Schlürfen von Spucke als Nichtperkussionist
zu identifizieren. Die beiden Perkussionisten hantieren mikrochirurgisch mit
vorsichtigen Schraffuren und metallischen Graffitis, mit Glöckchen, Nadeln
und Ketten, immer fingerspitz fasziniert vom Farbspektrum zwischen
Geräusch und Klang, Obertönen und Nachhall. "Schist" ist dann der rare
Moment, bei dem klirrende, dröhnende Klangballungen maximal aufrauschen.
Ob das dann in der triointernen Humorskala schon als halber (Fa)-Schismus
gilt? Wieviel hier dem kreativen Hören überlassen bleibt und wieviel bloße
Aura zählt, macht ein Review deutlich mit der Spekulation: "Maybe if one
listens to the disc ... imagining it as a lost Parker/Lovens/Lytton experiment,
the rewards would be more forthcoming."
-Rigobert Dittmann / Bad Alchemy -
Burkhard Beins es un percusionista de quien se habla en la nueva ola de improvisación,
y una de las razones para merecerlo ha sido el posicionamiento diferente que viene
adoptando en el desempeño de sus
funciones instrumentales. En todo lo que escuché con su intervención, no hay presupuestos
de desempeño rítmico, sino trabajo de texturas y de construcción, por más efímeros que
sus edificios parezcan, entre el
levantamiento de sus paredes y la metamorfosis creativa / destructiva que luego se continúa,
antes incluso que se coloque el tejado. Y no solo: con Beins, el dominio de la percusión se
amplía y para evidenciarlo he
aquí, en este Misiiki, él añade a su "setup" una serie de cordófonos, a semejanza, además,
del menos conocido e igualmente percusionista Michael Vorfeld, que aquí lo secunda.
Manipulación de tonalidades
(microtonos, notas, atonalismo se van sucediendo en consonancia a circunstancias)
y creación de "drones" y armónicos (utilizando arcos, por ejemplo) hacen parte
de su gramática, lo que no es muy habitual con
quien tiene a su menester, eso que nos hace acordarnos de Eddie Prévost. El tercer
elemento de esta formación, Dirk Marwedel, está indicado como tocando un saxofón
"extensivo" aludiendo a las técnicas poco
convencionales que utiliza (y es natural que pensemos en John Butcher, con
la diferencia de que Marwedel nunca articula nada que se parezca a un fraseado).
Una versión totalmente acústica (excepto los micrófonos
de captación, claro) de la actual improvisación electroacústica, aunque una vez más,
pero con especial esmero, confirmando que se va haciendo, de hecho, una música concreta
improvisada, no obstante la aparente
contradicción hace que se vean sólo las cosas desde el punto de vista de la concreta o desde el
punto de vista de la improvisada. Lo que encontramos a lo largo de estas piezas ya no son,
obviamente, los estudios
para puertas y convoyes que Schaeffer desarrolló en cinta, sino se trata, y no lo digo en
sentido figurado, de estudios concretistas para tambor, platillos y "feedback" de saxofón,
tocados en tiempo real. Ejemplar...
.
-Rui Eduardo Paes, Oro Molido -
[ back to overview ] [ details ]