MACHINE LEARNING - REVIEWS

Complicated Message Delivery
The great Burkhard Beins has surfaced in these pages with tremendous performances in groups such as Polwechsel, Trio Sowari, and Perlonex, plus many other instances of collaborative works, many of them documented on the former Mikroton Records label, often associated with minimal playing and percussion. The trend of all these Beins records shows how he's a forward-thinking musician, doing a lot to expand the free improvisation bag through his open-minded approaches, plus his adventurous way of playing.
Today's record is a table-top electronic synth and effects pedals thing, credited to Sawt Out with Tony Elieh, and called Machine Learning. The players are Burkhard Beins, Mazen Kerbaj, Michael Vorfeld, and guest player Tony Elieh on electric bass guitar and electronics. On the table, there's radio sets, amplified objects, toys, light bulbs, analog synths and crackle synths, samples and switche... in fine, not too far away from the performing situations so well documented on Mikroton (and sometimes associated with Miguel A Garcia, erikm, Ignaz Schick and others). Loving the very dense and "busy" surface of these nine pieces, but it's the assured synth playing of Beins and Kerbaj that stands out for me, so bold and inventive that we must put it on the same level as Thomas Lehn (or perhaps Jerome Noetinger, except he tends to do it with Revox tape recorders and radio signals). I feel like I should hear more by Sawt Out, but turns out they haven't been massively prolific and in fact this is their second release since 2018's self-titled album. Mazen Kerbaj was born in Beirut but came to Berlin, and I see he's made a number of collaborative records with various German modernists - Hautzinger, Zach, Ulher, Dorner, and others. Plus he's a comic artist too. German player Vorfeld also happens to be a percussionist - he heard him here on Karpf in 2010, but he has a long list of improvising releases from 1995 onwards. As for Elieh, he happens to be a sometime member of the Johnny Kafta Anti-Vegetarian Orchestra, along with Kerbaj.
With so many varied and noisy sound-creating devices to play with - just look at the picture inside - it's always impressive to me as an outsider how the musicians manage to sustain focus without allowing everything to dissolve away in a broth of electronic soup, but the ideas and the determination are very strong. One would like to know more about how the light bulbs contribute to the overall direction, but maybe their lightwaves are being transmuted into sound somehow, or they're being used as switching devices, or we're simply hearing the amplified noise of their secret humming as they repose stately in their sockets. If I'm honest, only Elieh's guest bass-playing lets the side down, his conventional rhythmic figures suggesting he's hoping the rest of the band will wise up and break into a funky sweat instead of dabbling with avant noise.
- Ed Pinsent, The Sound Projector -

Alles ohne Laptop
Die Impro-Band Sawt Out erleuchtet mit ihrem Album "Machine Learning" die elektronische Musikszene. Das klingt postindustriell mit ein bisschen Disko.
Bei welcher Beleuchtung Antonio Vivaldi komponierte, ist nicht ohne weiteres zu klären. Eine Glühbirne kann es zumindest nicht gewesen sein. 2021 allerdings kam im Moabiter Vivaldi-Saal ein ganzes Ensemble Glühbirnen zum Einsatz, als die Impro-Band Sawt Out ihr jetzt erschienenes Album "Machine Learning" einspielte. Michael Vorfeld, für die Perkussion, elektrische Schaltelemente und die klingenden Leuchtkörper zuständig, erklärt: "Dimmer, Relais, Flasher und andere beeinflussen den elektrischen Stromfluss und führen zu Variationen innerhalb des Lichtgeschehens der Glühbirnen. Die somit sichtbaren Veränderungen der elektrischen Spannung werden mit Hilfe unterschiedlicher Mikrofone und Tonabnehmer hörbar gemacht." Sawt Out, das sind gemeinsam mit Vorfeld Burkhard Beins (Synthesizer, Samples, Walkie Talkies, Becken), Mazen Kerbaj (Synthesizer, Spielzeug, Radio und Trompete) und ihr Gast Tony Elieh (E-Bass, Elektronik), alle ohne Laptop. "Machine Learning" eröffnet mit Morsetechno und endet überraschend mit einem kurzem Diskozitat.Dazwischen stehen Stücke wie "Roadside Picnic", das tatsächlich die postindustrielle Landschaft der Gebrüder Strugazki und ihrer Verfilmung durch Andrej Tarkowski in "Stalker" assoziiert oder der Orgelton des "Synthetic Lullaby", in dem, noch einmal Michael Vorfeld, die Glühbirnen "mittels Starter von Leuchtstoffröhren zum rhythmischen Flackern gebracht werden." Das klingt, als würden die Lichter Schreibmaschine lernen. Wer's nicht glaubt, hat nur noch nicht dieses Album gehört.
- Robert Miessner, taz berlin -

Roadside Picnic with Sawt Out
Bei "Sawt Out" (Concrete Disc, 2018) nannten Burkhard Beins, Mazen Kerbaj und Michael Vorfeld noch Percus- sion und Trumpet als ihr Klangerzeugzeug. Als sie am 11.8.2021 im Vivaldisaal Berlin als nun SAWT OUT with TONY ELIEH Machine Learning bewerkstelligten, hörte sich das schon auf dem Papier um einiges bunter an: analog synths, samples, walkie talkies, cymbal - Beins, crackle synth, amplified objects, toys, radio, trumpet - Kerbaj, light bulbs, electric switching devices, cymbal - Vorfeld, plus electric bass & electronics. Dass die ersten diskographischen Spuren von Beins mit BA verknüpft sind, lässt mich heute noch lächeln. Denn dass er durch sein kreatives Voranschreiten von Nunc und Activity Center über The Sealed Knot, Perlonex, Trio Sowari und Polwechsel mittlerweile wie kaum ein anderer für Berliner Echtzeit-Mikrotonie steht, wem sage ich das? Bei "Misiiki" (2003) und "Glück" (2015) hat sich auch schon eine ästhetische Affinität zu Vorfeld gezeigt, diesem multimedialen Bulb Fiction-Zorro, Röntgenstrahler mit Ensemble X, mit C. Wolfarth vereint als Vorwolf, mit K. Fagaschinski als Phantom Power. Kerbaj seinerseits hat in Berlin, und das nicht nur durch Al Maslakh Records und das "A" Trio mit seinen Landsleuten Sehnaoui & Yassin, weiterhin eine starke Bindung zu Beirut. Ob Solo oder mit The 49 Trumpets Of Jericho, dem Ariha Brass Quartet oder mit Buck, Mayas & M. Majkowski als Das B, seine Stossrichtung und -raison ist eine pulverisierende, um Mauern und Verkrustungen in durchlässige Walls of Sound zu verwandeln. Mit Elieh, der als Photograph ebenfalls eine visuelle Seite hat so wie er als kritischer Comiczeichner, ist Kerbaj Teil der levantinischen Beirut-Cairo-Istanbul- Connection Karkhana und dessen Spin-off Wormholes Electric. Mit Zone Null, Eliehs E- Bass-Duo mit Beins, schliesst sich der Kreis. 'How worried are we?' hatte die Frage bei "Sawt Out" gelautet. 'Form Follows Function' wäre nun eine Antwort, die allenfalls einlullt ('Synthetic Lullaby'), aber kaum an der Oberfläche kratzt ('Scratched Surface'). Obwohl sie genau das tun, und man Oberflächen nicht unterschätzen sollte. 'Almost Dark' ist immer- hin so etwas wie ein Warnhinweis ('The Warning'), und laut 'Message Received' eine, die angekommen ist. Oder ist alles nur 'Plum Plum' und meine Konstruktion eines Narrativs, einer 'Message', bestenfalls eine Spielerei, de facto aber plumper Quatsch? Man kann aber ein Stück nicht 'Roadside Picnic' nennen, ohne damit auf "Picknick am Wegesrand" und "Stalker" zu verweisen. Und auf die Frage, ob wir wie Ameisen in wie vom Himmel gefallenen Abfällen stöbern und gelegentlich zertreten werden, oder als weisse Mäuse in einem Labyrinth auf Leben und Tod getestet werden? Ob wird als organische Konstruktionen lernfähig sind? Um mit Roderic Schucharts verzweifeltem Wunsch zu enden: Glück für alle, umsonst, niemand soll erniedrigt von hier fortgehen. Akustisch wird man in eine Zone geführt, in der Pixel brodeln, tropfen, steppen, mit rauschenden Ecken, tröpfeligen Spuren, pochendem Pulsen, dudeligen Signalen, skurrilen, ballernden, R2-D2-haften Impulsen, melodischen Rudimenten, loopender Selbstgenügsamkeit. In der Anmutung ver- spielter Maschinchen eher ein Comic Strip als eine Unfallstelle voller tödlicher Gefahren. Aber schon auch mit etwas Kaputtem in seinem Schlurchen, porösen Prasseln, flattrigen Fickeln, tattrigem Tickeln, Stottern und Stolpern, seinem Quallen, erratischen Zucken, komischen Wooshes und stenophonierten Kürzeln. Durch solche Komik bekommt das etwas Unverdrossenes, Unverwüstliches, mikroskopische und monotone Beats reichen für Synapsentänzchen, die ständigen Impulse aus allen Richtungen zum Staunen, simple Melodieansätze als Ohrwürmchen, die in einem Tra la la la la gipfeln, dessen pflaumigen Witz ich nicht spoilern will. Arte Povera wäre zwar schon ein mögliches Etikett. Doch reden wir nicht gerade von Wachstum als Wahn, von Spektakel als Bluff und zunehmend davon, dass weniger mehr wäre?
PS: Die Abonnent*en der BA 117 erhalten das zum Stalking mit Mäuseohren
- Rigobert Dittmann, Bad Alchemy -

Let's perhaps start with the photo in the so-called middle section of the album cover: three large tables filled with mysterious objects, electrical devices and objects that can produce acoustic sounds. Among them, after a longer look, we also spot a trumpet and a percussion cymbal. And then there's the fourth piece of this bridge puzzle - a guitar pick-up desk, with a barely visible bass guitar neck next to it. And then, in the middle of this quadrilateral, something resembling a small mixing kit. Beins, Kerbaj, Vorfeld and Elieh will provide us with quite an entertainment for the next three quarters of an hour, we can be sure!
The glitchy post-electronica builds to a start with two pulsating synth threads, a low drone (presumably from the bass) and a minor, almost drum'n'bass encrustation. The tempo of the post-melody torn to shreds creates an atmosphere of ambiguity and a certain abstractness to this musical narrative. The musicians seem to focus on the structure of the story, and realise the element of improvisation by distorting the sound of individual components. Already in the second scene, the reviewer's associations run towards the oneiric post-rhythmic structures of the legendary Autechre on the one hand, and the slapstick electronica of Mouse On Mars on the other. A strong rhythmic base, synth micro chants and repetitive bass. In the next movement, the rhythm dims and the glitchy exposition sits solely on its sound and waits for the pulsating phrases to arrive. In the fourth movement, on the other hand, the musicians remind us that they also have definitively acoustic elements in their arsenal of sonic means. The bass, which is able to work almost rock-like here, a resonating cymbal, pulsates with deafening ambient deadpan post-rhythmic structures. In the fifth track, the burden of driving the narrative rests on two threads that pulse as if seeking inspiration from past works of IDM aesthetics, here filtered through the yoke of post-acoustic contemporary life. The next two stories focus on building a micro glitch atmosphere, plotting deadpan, synthetic slow motion. In the eighth tale, the spirit of Autechre returns - the bass rhythmically pulses and the synth patches here circle like hyenas around post-acoustic minutiae, flowing from more than just a resonating cymbal. The final narrative is again based on repetitive bass, accompanied by a trickle of synth pulsation, a handful of acoustic preparations (from a trumpet?) and other phrases that seem to flow along an acoustic path, although they give the impression of being the result of synthesisers. Samples appear and the latter with music by ... Boney M., taking in the irony of the musicians' hard work over the course of the past three quarters of an hour.
- Trybuna Muzyki Spontanicznej -

[ back to overview ]   [ details ]